ODI

ODI Yoga

Yoga voor iedereen

Yoga is niet prestatiegericht. Tijdens de yoga les houd je rekening met je eigen fysieke mogelijkheden. Daarom kan iedereen yoga beoefenen, ongeacht leeftijd of lenigheid.

Doel van Yoga
Letterlijk betekent yoga ‘verbinden’ – ‘samenbrengen’. Zie het als een brug tussen de wereld van binnen en van buiten, tussen lichaam en geest, tussen denken en voelen, tussen inspanning en ontspanning.Het uiteindelijke doel van deze vorm van yoga is om kracht, souplesse en harmonie te ervaren.
Veel mensen beoefenen yoga om gezondheidsredenen.
Er is veel onderzoek gedaan naar welke effecten het regelmatig beoefenen van yoga heeft:

• Flexibiliteit van het lichaam en de spieren nemen met yoga toe.
• Je hartslag wordt rustiger, bloeddruk verlaagd.
• Je spijsvertering verbetert.
• Yoga zorgt voor een goede nachtrust.
• Je longinhoud neemt door yoga toe; lichaam wordt rijkelijk voorzien van zuurstof.
• Veel afvalstoffen komen vrij tijdens de yogalessen (na de les water drinken).
• Het brengt rust en acceptatie en vertrouwen

Voor personen die extra voorzichtig moeten zijn met sporten en met bewegen in het algemeen is dit een unieke manier om aan de gezondheid te werken. Yoga is er niet alleen voor vrouwen, ook mannen doen steeds meer aan Yogatraining. Je komt bij Yoga heel goed tot rust, je leert afstand te nemen van stress.

YOGA betekent JUK: een juk verbindt twee lasten met elkaar en geeft de mogelijkheid ze in het midden in evenwicht te houden. De mens in het midden tracht denken en doen in evenwicht te brengen. Yoga helpt onszelf beter te leren kennen, te begrijpen, meer evenwicht in ons dagelijks leven te brengen. Erg belangrijk hierbij is de ademhaling.

Frederique de Sousa uit Oldenzaal (telefoon 0541 – 521322) verzorgt ook dit seizoen de yogalessen elke dinsdagmiddag.

Daarnaast zijn er yogalessen op woensdagavond en donderdagochtend  gegeven door Carin Weerink.

Oud, jong, stijf, fit of juist niet zo energiek: iedereen kan yoga beoefenen. Of je het nu dagelijks doet of één keer inde week, Yoga verrijkt je leven.

Door het doen aan Hatha yoga (o.a. lichamelijke oefeningen) maak je je lichaam sterk en soepel en je geest ontspannen.In het dagelijks leven is onze aandacht vaak naar buiten gericht en vergeten we te luisteren naar het lichaam en onze intuïtie. Door Yoga leer je voelen waar je eigen grenzen liggen,waar je beperkingen en wat je mogelijkheden zijn. Yoga wordt ook beoefend vanwege zijn positieve effecten op de gezondheid.

Hieronder vindt je enkele voordelen van Yoga;

  • Het zorgt voor sterke, slanke en soepele spieren
  • Het zorgt voor een goede houding wat een behoud is voor je rug
  • Betere adembeweging wat je longinhoud en uithoudingsvermogen vergroot
  • Minder aanmaak van stresshormonen, meer ontspannen (lichaam/geest)
  • Het zorgt voor meer energie
  • Yoga kan voordelen hebben voor mensen met verschillende aandoeningen of klachten zoals hoge bloeddruk, rugklachten, astma, hoofdpijn, gewrichtsklachten, te hoge spierspanning.

Na een uur Hatha yoga heb je niet het idee dat je moe bent van de oefeningen, na een uur stap je volledig ontspannen de zaal uit, terwijl je intensief bezig bent geweest.

Lichaamsoefeningen: deze maken spieren en gewrichten soepel en sterk, de bloedsomloop wordt verbeterd waardoor organen worden versterkt.

Ademoefeningen deze geven nieuwe energie en maken het denken helder en kalm.

Ontspanningstechnieken: deze leren je volledig te ontspannen, waardoor concentratie en wilskracht zich ontwikkelen.

Kleding
Shirt met joggingbroek of andere gemakkelijk zittende sportkleding.
Groot badlaken voor oefeningen op mat.